vineri, 5 octombrie 2012

Botezul



Botezul este un ritual care - in crestinism - din perioada Noului Testament si in aprope toate confesiunile crestine reprezinta modalitatea de intrare vizibila in comunitatea crestina. În Biserica Catolica, in Biserica Ortodoxa si in Bisericile Vechi Orientale botezul reprezinta una din cele sapte taine (sacramente).Sensul botezuluiConform invataturii Sf. Pavel cel care vine spre botez este facut partas - prin taina botezului - mortii si ingroparii lui Hristos. Ritualul botezului arata prin aceasta schimbarea vizibila care poate fi traita de fiecare dintre existenta "omului vechi" al pacatului si cea o "omului nou" care il urmeaza pe Hristos.
Apa botezului omoara si invie simultan. În botez cel botezat se face partas invierii lui Hristos(Romani 6). Simultan el devine prin lucrarea Sfantului Duh din Botez o parte a trupului universal al lui Hristos.(1 Cor 12,13) Botezul este simbolul impacarii dintre Dumnezeu si oameni realizata prin moartea pe cruce si prin invierea lui Iisus Hristos. Cum moartea si invierea lui Hristos s-au petrecut doar o singura data pentru mantuirea lumii, asa si botezul are loc doar o singura data spre mantuirea celui ce vine la botez si nu necesita repetare.
Faptele Apostolilor (FA 19, 3-5) ne exemplifica necesitatea rebotezarii daca botezul nu a fost facut in Numele lui Iisus Hristos. Credinta este de asemenea necesara pentru dobandirea mantuirii. Aceasta, ca dar al Sfantului Duh, il arata pe cel botezat ca partas al bisericii si il conduce pe drumul vietii celei noi care il elibereaza pe cel botezat din robia pacatului si il conduce spre libertatea fiilor lui Dumnezeu.
Ritualul Botezului
Elementul exterior si vizibil al botezului care are o importanta covarsitoare este apa. Forma efectuarii botezului in antichitatea crestina, care actualizeaza sacramental respectiv reprezinta simbolic "impreuna-ingroparea si impreuna-invierea cu Iisus Hristos", este inca folosita de bisericile ortodoxe rasaritene, bisericile necalcedoniene, de baptisti, de martorii lui Iehova si alte culte neoprotestante. Imaginea baptisteriului din Subaita ne ofera o imagine clara a modului efectuarii botezului in biserica veche.
Conferinta Episcopilor Catolici Germani a declarat urmatoarele referindu-se la intrita scufundare: "Se poate boteza prin scufundare sau prin udare Botezul prin scufundare este mai potrivit pentru a exprima participarea la moartea si invierea lui Hristos. Comportamentul (sacerdotilor) nostri va ramane la botezul prin udare.“ Bisericile rasaritului raman ancorate in traditia botezarii prin scufundare chiar si in cazul copiilor mici.
Anabaptistii din perioada reformei au botezat aproape fara exceptie prin udare.
Menonitii care au fost urmasii acestora practica totusi la cererea credinciosilor, sau dupa normele constitutive ale parohiei, botezul prin scufundare (Immersion), udare (Affusion) sau stropire(Aspersion). Botezul prin scufundare poate fi efectuat si in afara cladirii bisericii in Lacuri sau rauri. Botezul prin scufundare redevine actual in mediul protestant prin miscarea pietista si mai tarziu prin baptisti si alte grupari neoprotestante.
Astazi este practicata in majoritatea comunitatilor bisericesti baptismale. Des scufundarea sau udarea se face de trei ori consecutiv pentru a simboliza cele trei zile petrecute de Hristos in mormant sau lucrarea Treimii.
Sursa:portalroman.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu