duminică, 11 aprilie 2010

PE CARARI DE MUNTE(Cabana Gura Zlata-Lacul Bucura)

Traseul din Cabana Gura Zlata spre Lacul Bucura
Marcaj: cruce albastra
Durata: 11.5 ore. Cabana Gura Zlata (775 m) — Gura Apei (998 m) — vf. Zlata (2140 m) —tăul Zănoaga Mare (1997 m) — cota 1699—„La Clince" (2076 m)— Dosu Slăveiului (2346 m) — lacul Ana (1979 m)— lacul Bucura (2041 m).

Portiunea de traseu curpinsă între caoana Gura Zlata si Gura Apei (unde se află un modest camping cu căsute) se poate parcurge cu un autovehicul oarecare, folosind drumul forestier de pe valea Rîului Mare care, trecînd de obîrsia acestuia, de aici mai departe urcă în susul Lăpusnicului Mare. Soseaua dintre Gura Zlata si Gura Apei (11 km) rămîne, tot timpul, pe versantul stîng al văii Rîului Mare. Curînd după plecarea de la Gura Zlata, valea se strîmtează si drumul urcă mult deasupra apei; în ocolisuri ce copiază sinuozitătile văii, el trece prin fata piciorului de munte Cioaca Albinului si, mai departe, prin dreptul confluentei pîrîului Radesul M ic cu Rîul Mare. Putin mai în amonte de gura pîrîului Pietrii, soseaua revine în apropierea apei pe care o însoteste mai departe. La pepiniera silvică Corciova (943 m) ne aflăm în zona de obîrsie a Rîului Mare care, aici, ia nastere din întîlnirea Rîului Ses cu Lăpusnicul Mare. Tot aici, întîlnim si semnul bandă rosie care marchează cărarea ce vine dinspre vest, de la Muntele Tarcu, la Gura Apei.
Soseaua coteste la stînga si curînd ajunge la Gura Apei. În continuare, pentru parcurgerea restului de traseu, vom trece pe dreapta Lăpusnicului Mare, coborînd în josul apei pînă dincolo de cantonul silvic. Nu departe de acesta, într-o zonă cu poieni de pe dreapta văii, cărarea vrîstată cu cruce albastră coteste la dreapta si începe un urcus pe care serpentinele încolăcite pe Picioru Zlata abia de reusesc să mai domolească oleacă priporul muntelui.
După iesirea din pădure, poteca continuă urcusul de-a lungul greabănului de munte, conturînd către dreapta căldările de obîrsie ale unor numerosi afluenti ai Lăpusnicului Mare. Întîlnim în cale, asezată pe culme, o stînă după care urmează un întins cîmp de jnepenisuri. Urcăm mereu, de data aceasta mult mai usor decît am făcut-o pe vîrtejele potecii de pe botul de munte împlîntat între valea Lăpusnicului Mare si cea a Rîului Mare. În fată se înaltă vf. Zlata (2140 m) pe care îl ocolim pe la dreapta lui.
Traseul se desfăsoară de-a lungul unor vaste zone înierbate, luînd directia spre NE. Urcînd mereu, însă nu prea din greu, ajungem în zona de est a uneia dintre seile scobite în culmea Rades—Zănoaga, Aici, venit de pe clinele sudice ale culmii Radesului, întîlnim traseul marcat cu triunghi rosu. Din acest punct mai departe, drumul către lacul Bucura este descris în cadrul prezentării traseului peste Crucea Trasnitului (traseul anterior).