duminică, 26 februarie 2012

Colonia Fetita(Oasa)-Luncile Prigoanei-Cabana Sureanu(muntii Sureanu)

Colonia Fetiţa (Oaşa) - Luncile Prigoanei - cabana Şureanu

Marcaj:
cruce rosie

Durata: 3-3½ ore

Distanţa: 8,4 km

De la colonia Fetiţa, din şoseaua de contur al lacului, se desprinde un drum forestier ce se derulează pe pîrîul Fetiţa. În acel punct există un stîlp cu săgeată de tablă avînd inscripţia: ,,Spre cabana Şureanu 3-3½ ore". Parcurgem drumul forestier, desfăşurat pe malul stîng, circa 200 m, apoi trecem pe malul drept şi urmărim poteca prin pădurea de molid care urca în Golul Fetiţa (o poiană largă, cu stînă). Stîlpii de marcaj din poiană ne ghidează pe versantul sudic al Muntelui Fetiţa (1696 m), unde pădurea a fost tăiată. Poteca se lărgeşte la dimensiunile unui drum de căruţă. După puţin timp ajungem la o bifurcaţie de drumuri marcată de o troiţă (Crucea Fetiţei) şi un stîlp indicator. Spre dreapta (nord), drumul de căruţe coboară la cantonul silvic şi tabăra de elevi din Luncile Prigoanei. Urmăm poteca turistică spre stînga, care ne va conduce pînă în poiana din Luncile Prigoanei. Aici, bifurcarea potecii este materializata de un stîlp indicator. Traseul din stînga, marcat cu triunghi roşu, este o nouă variantă de acces la Bilele, prin Vf. lui Pătru şi Gura Potecului, în curs de amenajare. Urmărim poteca din dreapta pînă la intersecţia drumului forestier ce urca din Valea Mare. Traversăm drumul şi după circa 200 m de mers prin poiană ajungem în drumul forestier care se derulează pe valea Prigoana. Traversăm pîrîul Prigoana de pe malul drept pe malul stîng peste un pod de beton. După circa 1 km apare o săgeată indicatoare îndreptată spre versant (dreapta). Din acest loc părăsim drumul forestier (care mai continuă circa 2 km în amonte, pe Prigoana) şi ţinem cărarea ce se derulează pe versant, prin pădurea defrişată. Urcuşul este greoi, mai întîi pe un ogaş, apoi în serpentine scurte pînă străbatem o diferenţă de nivel de cca 80 m. Inainte de a intra în pădure, mai parcurgem cca 200 m apro-ximativ pe curba de nivel. De aici putem admira valea Prigoanei în toată splendoarea ei. Vom pătrunde în pădurea de răşinoase pentru mai multă vreme. Poteca se lărgeşte şi trece muchia pe celălalt versant. Marcajul cruce roşie apare frecvent pe trunchiul copacilor. Îşi fac apariţia şi cîteva izvoare, iar la unul dintre acestea este amenajat un loc de popas cu o bancă. În continuare, poteca coboară în pantă domoală; luminişurile devin mai frecvente, arborii se răresc şi după cîteva minute pătrundem în poiana largă de la Poarta Raiului. Aici, cei care doresc să rămînă peste noapte pot găsi cu uşurinţă un loc favorabil pentru aşezarea cortului. În poiană apar încă două marcaje turistice - cel care vine de la Săsciori (triunghi albastru) şi cel care urcă de la Cugir, urmărind valea acestuia. În faţa noastră, pe stînga, se profilează frumoasa construcţie din lemn a cantonului silvic. Trecem pe lîngă canton, apoi traversăm rîul Canciu pe o punte, intrăm în pădure şi începem un urcuş ceva mai greu, timp de ½ oră, pe o potecă largă acoperită de pietriş şi bolovăniş. La capătul acesteia întîlnim o ramificaţie spre stînga, o potecă duce în curmătura Şureanu (triunghi albastru, bandă albastră) şi alta spre dreapta, care, după circa 5 minute, ne scoate la cabană.