vineri, 10 februarie 2012

Comuna Densus-Titiana-Lunca Cernii(muntii Poiana Rusca)

22. Comuna Densus - Titiana - Lunca Cernii

-TRASEU NEMARCAT-

Posibilitati de acces: de la Hateg, fie 6 km asfalt pe DN 68 pîna la Totesti, de unde înca 5 km spre Densus prin Hatagel, fie 12 km drum modernizat prin localitatile Unirea, Farcadin, Tustea (autobuz).

Distanta: 18,5 km

Durata: 5-6 ore

Caracteristici: traversarea prin partea sudica a Muntilor Poiana Rusca pe drum forestier si drumul vechi care lega Lunca Cernii de Hateg. Traseu usor, fara probleme de orientare. Diferenta de nivel: 400 m.

In centrul comunei Densus, în dreptul unui loc larg de parcare si a bustului lui Ovid Densusianu (1873-1938), un indicator ne arata directia spre monumentul istoric Densus, cea mai veche biserica româneasca cunoscuta în tara. Biserica, în care se mai oficiaza si astazi, se afla la 250 m de locul de parcare amintit, într-o livada cu pomi situata pe terasa din versantul nordic al apei Densusului. Biserica din Densus, ridicata în locul unei cladiri mai vechi decît secolul X, a fost realizata în trei etape principale de constructie: a) Prima constructie, formata dintr-o încapere aproape patrata cu patru stîlpi de sustinere si o absida semicirculara orientata spre rasarit, dateaza probabil de la începutul secolului XIII. b) Ulterior, în a doua jumatate a secolului XIII, au fost adaugate chiliile si turnul clopotnitei ase-manator cu acela al bisericii din Strei. c) La mijlocul secolului XV constructia se mareste prin adaugarea unui pronaos si a tindei din partea de sud, ambele fara acoperis în prezent. In acelasi timp se realizeaza si picturile din interior, care poarta semnatura mesterului zugrav stefan, cu mentiunea anului 1443. Materialul pentru constructie a fost adus în mare parte de la ruinele forului român din Sarmizegetusa. Se recunosc în peretii cladirii fragmente de statui, lespezi de mormînt, pietre cu inscriptii. Coloanele si leii care ornamenteaza cladirea provin din aceeasi sursa. Prima parte a traseului, si anume de la Densus - valea în amonte (5,2 km) pîna la localitatea Strei, poate fi parcursa cu autobuzul. Remarcam în versantii vaii deschideri mari in aglomerate vulcanice formate în urma cu 70 milioane ani (sfîrsitul Cretacicului). De la Strei, urmam valea în continuare pe directia nord-vest, lasînd în stînga noastra, în dreptul bisericii din Strei, drumul spre localitatile Poieni si Criva. Dupa 4,2 km, în dreptul unor cabane pentru muncitori forestieri, valea principala si drumul se bifurca. Continuam pe drumul forestier spre dreapta (nord) pe valea Mascasului; drumul din stînga urmareste spre sud-vest Valea Fierului. La o distanta de 2,5 km de la bifurcatia mentionata, dupa ce lasam întîi în dreapta, apoi în stînga noastra cîte un afluent mai mare, valea se largeste putin în dreptul locului numit ,,Hamei". Lînga firul apei se afla "moara lui Daicut", care în trecut satisfacea nevoile salaselor situate pe culmile învecinate. De aici valea coteste treptat spre vest. Dupa 2 km drumul forestier se termina. Inainte de sfîrsitul drumului forestier, ne angajam pe un drum vechi care urca în serpentine versantul din dreapta noastra (nordic) pentru a ajunge dupa 500 m la Salasul Titiana, situat într-o sa cu poieni, la cumpana de ape dintre bazinul Mascasului si bazinul vaii Cerna. In fata noastra se deschide o priveliste frumoasa asupra muntilor din jur. De la Titiana urmam în continuare spre directia nord-vest drumul catre Lunca Cernii. In curînd intram în padure si coborîm într-o vale pe care dupa 2 km ajungem la capatul estic al comunei Lunca Cernii de Jos. De la Lunca Cernii putem pleca cu autobuzul la motelul ,,Cincis" si la Hunedoara sau sa continuam pe traseele 24, spre Lunca Cernii, sau 23, spre Ruschita.