*Manastire de pe muntele Athos
*Foto:Creative Commons
Mănăstirea Dohiariu, situată în partea de sud-vest a Athosului, este menționată pentru prima dată în 1013, când semnătura egumenului său Theodoulos apare pe unul dintre documente. Același Theodoulos semnează în 1015 ca "călugăr al Dohiariului", iar în 1020 ca "egumen de Dafni". În primul decret de la Dohiariu din 1037, există informații complete despre numele mănăstirii: "pe Sfântul Munte, în cinstea Sfântului Nicolae, s-a întemeiat o mănăstire care se numește Dafni și denumită Dohiariu".
Potrivit tradiției, se crede că fondatorul mănăstirii ar fi Sfântul Eufimie, un ucenic al lui Atanasie din Athos, care a semnat în Tipiconul din Tzimiskes, ca fiind "Eufimie - călugărul și egumenul". Se pare că primul nume al mănăstirii provine de la locul unde se află Dafni. Cel de-al doilea nume provine de la însăși statutul lui Eufimie în cadrul mănăstirii Lavra, în care a fost numit de Atanasie: chelar, care în greacă sună ca "dohiariu".
Mănăstirea este situată în partea de sud-vest a Muntelui Athos la mică distanță de manastirea Xenofont. Este prima mănăstire pe care o întâlnesc călătorii, care ajung pe Muntele Athos dinspre Ouranoupoli.Mănăstirea Dohiariu, situată în partea de sud-vest a Athosului, este menționată pentru prima dată în 1013, când semnătura egumenului său Theodoulos apare pe unul dintre documente. Același Theodoulos semnează în 1015 ca "călugăr al Dohiariului", iar în 1020 ca "egumen de Dafni". În primul decret de la Dohiariu din 1037, există informații complete despre numele mănăstirii: "pe Sfântul Munte, în cinstea Sfântului Nicolae, s-a întemeiat o mănăstire care se numește Dafni și denumită Dohiariu".
Potrivit tradiției, se crede că fondatorul mănăstirii ar fi Sfântul Eufimie, un ucenic al lui Atanasie din Athos, care a semnat în Tipiconul din Tzimiskes, ca fiind "Eufimie - călugărul și egumenul". Se pare că primul nume al mănăstirii provine de la locul unde se află Dafni. Cel de-al doilea nume provine de la însăși statutul lui Eufimie în cadrul mănăstirii Lavra, în care a fost numit de Atanasie: chelar, care în greacă sună ca "dohiariu".
Clădirile mănăstirii datează din diferite perioade ale istoriei, începând cu sec. al XI-lea. Aripa sudică a zidului cetății care înconjoară mănăstirea a fost construită în sec. al XVII-lea, precum și ultimele 4 etaje ale vechiului turn; aripa nord-estică și clopotnița au fost finalizate în sec. al XVIII-lea.
Biserica principală, situată în curtea centrală, a fost construită la sf. sec. al XI-lea și este dedicată Arhanghelilor, deși inițial a fost numită în cinstea Sfântul Nicolae. Clădirea actuală a fost finalizată în 1568. În ciuda faptului că biserica este construită în conformitate cu tipul arhitectural al Muntelui Athos și bisericilor principale, aceasta posedă o anumită particularitate datorită înălțimii sale. Cupola centrală pornește de la un punct situat la 15 metri deasupra solului. Această particularitate se datorează, probabil, influenței realizărilor arhitecturale românești din acea vreme, precum și dorinței de a îmbunătăți iluminarea bisericii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu