vineri, 11 noiembrie 2011

Misiunea secreta Caesar(3)


Detectand prezenta lui Venturer, U-864 s-a indreptat spre Bergen fara sa-si mai astepte escorta, mergand in zig-zag, si deci riscand a-si scoate regulat periscopul. Cele 32 de torpile de la bordul sau puteau sa-i asigure o anume siguranta fata de cele 4 ale submarinului englez. Launders a petrecut trei ore pentru a decripta schema traiectorilor lui U-864 si la ora 12, 12 a tras prima torpila. Au urmat apoi alte trei, la un interval de 17 secunde fiecare, in cursul unei scufundari preventive pentru a evita o replica germana. Detectand prima torpila, U-864 s-a scufundat pentru a o evita si s-a pus pe traupa ce le-a evitat pe celelalte doua. Submarinul a fost taiat in doua si s-a scufundat 150 m, la 4 km in larg de insula Fedje, cu cei 73 de membri ai echipajului sau. La ora 12,14 Launders a consemnat in jurnalul de bord o “puternica explozie urmate de zgomote de spargere”. Este singura data in istoria de razboi cand un submarin a curs pe langa altul atunci cand cele doua erau in scufundare. Dupa razboi, Venturer a fost oferit marinei norvegiene si a fost rebotezat KNM Utstein. Singurul martor din epoca era un tanar din Fedje, Kristoffer Karlsson, pe atunci in varsta de 12 ani. Daca Venturer a intrat fara probleme la Lerwick, indentitatea submarinului scufundat era nesigura. Epava a cazut in uitare dar la inceputul anului 2003 un pescar din Ferdje a gasit in plasele sale o piesa mecanica care nu lasa nicio indoiala privind originea sa: un submarine german. Foarte repede s-a crezut ca aceasta epava putea fi U-864 si a inceput o nelisniste profunda deoarece, daca era vorba despre acesta, atunci probabil o adevarata bomba cu efect intarziat din cauza incarcarii sale cu mercur. Cu siguranta epava lui U-864 este cea mai periculoasa din cele 400 de epave norvegiene datand din cel de-al Doilea Razboi Mondial .                                                      

(va urma)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu